Publicat la 08 Mar 2007 | Secţiunea: Recenzii | Categoria: Cărți/

Autor: Donald Wigal
Editor: Grange Books Plc.
Anul publicării: 2006
Nr. de pagini: 255

ISBN 10:1-84013-925-0
ISBN 13:978-1-84013-925-9

Cartea lui Donal Wigal va reprezenta o lectură plăcută pentru orice pasionat de hărți sau oceanografie. Concentrându-se pe o perioadă plină de noutăți cartografice (sec. XIII-sec. XVII), autorul reușește să facă o bună sinteză a principalelor documente apărute. Hărți vechi sau portulane își găsesc locul aici, fiind însoțite de o descriere generală a evenimentelor care au stat la baza elaborării, completate și de informații biografice despre cartografii respectivi.

Dimensiuni: 14,6 x 16,2 cm.

Prin dimensiunile colecției se dorește din start un format de buzunar, ușor de parcurs, dar foarte bine ilustrat. Se adresează deopotrivâ specialiștilor, dar mai ales elevilor și studenților. Prin propunerea făcută Donald Wigal reușește să trezească curiozitatea, îndemnând la o aprofundare ulterioară.

Structura cărții: paginile 4-5 prezintă o hartă generală a principalelor expediții maritime, completate de tabelul cronologic de sinteză de la pagina 7. Finalul conține un index general (paginile 248-255).

Concepută unitar, asemeni unei povești bine închegate, istoria hărților maritime este prezentată aparent cu minim de efort. Senzația oferită este una de confort absolut, la finalul lecturii. Chiar dacă textul se continuă de la o pagină la alta (numai pe paginile pare), materialele cartografice sunt structurate cronologic. Fiecare hartă este prezentată în ansamblu, fiind însoțită de trei casete cu detalii. Nu sunt precizate în cuprins capitolele, poate și din dorința de a nu strica unitatea întregului. Se pot distinge 6 momente importante, cu toate că acestea nu sunt numerotate.

În prima parte Maps and Exploring, sunt descrise expedițiile lui Alexandru Macedon, descoperirea Groenlanei, călătoria lui Marco Polo etc. Partea a doua, Discovering New Worlds, West and East: 1400-1500 tratează expedițiile lui John Cabot, Columb, Juan Ponce de Leon etc. Capitolul al treilea, intitulat Beyond the New World 1500-1550, continuă descoperirile portughezilor, spaniolilor, francezilor etc. Prezentarea noutăților apărute o dată cu o cunoștere mai bună a coastelor africane, australiene și asiatice se face în următoarele două capitole: Bringing the Oceans 1550-1600 și The Renaissance of Discovery 1600-1699 . Cu toate că din titlu ni se indică perioada analizată 1290-1699, ultimul capitol se dorește a fi o punctare sumară a evenimentelor importante survenite ulterior: Sailing Towards the Modern World 1700-1900.

Unele date biografice sunt oferite pe parcursul fiecărui capitol cu trimiteri la principalii cartografi (Vesconte, Baudelmonte, etc.) sau navigatori (Columb, Diaz etc.).

Așa cum afirma chiar autorul o hartă veche reprezintă un instantaneu al istoriei omenirii, ajutându-ne să privim lumea prin ochii celor dinaintea noastră. Nu contează de multe ori că informațiile oferite de hărți s-au dovedit incorecte sau total false. Ele exprimă în final o poveste care putea fi transmisă doar în acest mod, reușind constant să ne influențeze viața de zi cu zi.

Articolul nu este deschis pentru discuţii

Categorii